SZKOŁA MARZEŃ

 

Nasza szkoła realizowała w okresie od 13 października 2008 roku do 19 grudnia 2008 roku Rządowy program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r. „Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych” – „Szkoła marzeń”.

W dniach 13 – 14 października 2008 r. odbyła się akcja promująca projekt wśród społeczności szkolnej. Nauczyciele zajmujący się realizacją projektu rozdali uczniom klas I-III ankietę kwalifikującą dziecko do uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych realizowanych w ramach projektu „Szkoła marzeń”. Na podstawie wypełnionej przez rodziców ankiety, zespół pracujący nad projektem dokonał wyboru uczestników. Preferowane były dzieci pochodzące z terenów wiejskich i środowisk defaworyzowanych, którym niezbędne do dalszego rozwoju było wsparcie edukacyjne. Do zajęć, które miały na celu pokonanie barier w związku z deficytami rozwoju i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dzieci były typowane także przez wychowawców i pedagoga szkolnego.

Od 20 października 2008 r. do 19 grudnia 2008 r. prowadzone były zajęcia w ramach rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dla dzieci i młodzieży. Odbyło się 20 spotkań w jednogodzinnych blokach dwa razy w tygodniu. Zajęcia były prowadzone dla 16 różnych grup. Odbywały się w formie ćwiczeń z wykorzystaniem technik multimedialnych, zajęć rozwijających zainteresowania, zamiłowania i uzdolnienia, rozwijających wiedzę i umiejętności, w tym zajęcia o charakterze artystycznym i kulturowym oraz rozwijające kompetencje kluczowe i sportowe. Realizowane były również zajęcia o charakterze psychologiczno-pedagogicznym wspierające rozwój dziecka.

Pomiędzy 15 grudnia 2008 r. a 19 grudnia 2008 r. nauczyciele prowadzący spotkania przeprowadzili wśród uczestników i ich rodziców końcowe ankiety ewaluacyjne.

17 grudnia 2008 roku nastąpiła oficjalna prezentacja przygotowanych przez uczestników prac oraz prezentacja inscenizacji - jasełek bożonarodzeniowych. Uczestniczyły w niej wszystkie dzieci biorące udział w projekcie, ich rodzice, nauczyciele oraz inni uczniowie szkoły. Uczestnicy projektu zostali uhonorowani okolicznościowymi dyplomami.

19 grudnia 2008 roku odbyła się ponowna prezentacja osiągnięć dzieci uczestniczących w kółku teatralnym przed całą społecznością uczniowską i zaproszonymi gośćmi.

Dla wszystkich realizujących program, udział w nim był niezapomnianą przygodą. Zaowocował podniesieniem motywacji dzieci do nauki oraz udoskonaleniem przez nich różnorodnych sprawności. W wyniku realizacji programu uczestniczące w nim dzieci pogłębiły swoją wiedzę i umiejętności. Wzbogaciły swoje słownictwo. Nauczyły się pracować w grupie, radzić sobie ze stresem i porażkami. Rozwinęły swoje zainteresowania artystyczne i sportowe.

Rodzice dowiedzieli się o dodatkowych możliwościach rozwoju dziecka, jego potrzebach edukacyjnych oraz zacieśnili współpracę ze szkołą. Poznali sposoby skutecznego pomagania swoim dzieciom. Nauczyciele zaktywizowali swoje umiejętności oraz wpłynęli na poprawę atrakcyjności działalności szkoły.

Jeszcze w trakcie realizacji projektu padały pytania zarówno ze strony dzieci jak i rodziców o możliwość kontynuacji tego typu zajęć w terminie późniejszym. Zajęcia wzbudziły ogromne zainteresowanie zarówno wśród uczniów, którzy brali w nich udział jak również wśród pozostałych członków społeczności uczniowskiej. W związku z powyższym wszyscy nauczyciele wyrazili chęć kontynuacji prowadzonych zajęć społecznie, z wykorzystaniem zdobytych doświadczeń w celu utrwalenia i pogłębienia zdobytych umiejętności i wiadomości. Koło teatralne przewiduje przygotowanie przedstawienia na okoliczność Świąt Wielkanocnych. W związku z tak dużym odzewem przewidujemy realizację tego typu zajęć również w kolejnym roku szkolnym. Ich skala i zakres zależeć będą od możliwości finansowych naszej placówki i bazy dydaktycznej.

Projekt „Szkoła marzeń” był pierwszym projektem realizowanym przez naszą szkołę. Wpłynął bardzo pozytywnie zarówno na dzieci jak i nauczycieli naszej placówki. Umożliwił przeprowadzenie w kameralnych warunkach zajęć z wykorzystaniem wielu różnorodnych pomocy edukacyjnych. Wzbudził ogólne zainteresowanie społeczności szkolnej, władz lokalnych i społeczności lokalnej. Stał się źródłem inspiracji dla nas i dla innych szkół. Już dziś wiemy, że w przyszłości będziemy starali się ubiegać o kolejne dotacje na realizację podobnych projektów.