"Zielona szkoła"

W dniach 12-18 czerwca 2014 roku byliśmy uczestnikami zielonej szkoły na Piastowskim Szlaku. Na trasie szlaku piastowskiego znaleźliśmy miejscowości powiązane z Początkami Państwa Polskiego. Ślady człowieka na tych terenach sięgają aż paleolitu. Szlak przebiega pośród malowniczych wzgórz i jezior polodowcowych, biegnie przez północno-wschodnią Wielkopolskę oraz zachodnią część Kujaw.

Najpierw odwiedziliśmy Gniezno czyli pierwszą stolicę Polski, a w nim zobaczyliśmy Katedrę i Drzwi Gnieźnieńskie. W Katedrze Gnieźnieńskiej otrzymał koronę pierwszy król Polski, a po nim jeszcze czterech władców. Pochowany jest tutaj św. Wojciech, 18 scen z jego życia i męczeństwa umieszczono na Drzwiach Gnieźnieńskich, unikatowym zabytku sztuki romańskiej na skalę europejską. Byliśmy także w Muzeum Początków Państwa Polskiego, gdzie w krótkich scenach w formacie 3D poznaliśmy historię początków państwa polskiego.

Kolejnym punktem naszej wędrówki był Biskupin – miejscowość z najbardziej znanym rezerwatem archeologicznym z zachowanymi pozostałościami osiedla obronnego kultury łużyckiej. Tu znajduje się wpisana na światową listę dziedzictwa kulturowego prasłowiańska osada położona wśród pięknych lasów i jezior Pojezierza Pałuckiego. Tutaj też zostaliśmy zakwaterowani w ośrodku „Przystań Biskupińska”. Następnego dnia odwiedziliśmy Zaurolandię - czyli największy park dinozaurów w Polsce, który spełnia marzenia o podróży w czasie. Spotkaliśmy tam wielkiego diplodoka, stanęliśmy oko w oko z groźnym tyranozaurem, nad głowami zobaczyliśmy pterodaktyle. Spacer po malowniczych okolicach jeziora Rogowskiego zmienił się w niezapomnianą przygodę, przeplecioną zabawą w parku rozrywki, parku linowym oraz labiryncie. W ramach zielonej szkoły odbyliśmy też przejażdżkę Żnińską Kolejką Wąskotorową ze Żnina do Wenecji. Tam zwiedziliśmy Muzeum Kolei Wąskotorowej oraz ruiny zamku Diabła Weneckiego. Na terenie ruin zamku mogliśmy zobaczyć potężne machiny oblężnicze oraz fantastyczny pokaz jazdy i walk rycerskich. Kolejny dzień dostarczył nam mnóstwo innych atrakcji, odwiedziliśmy bowiem Westernowe Miasteczko Silverado City w Bożejowiczkach, gdzie poczuliśmy legendarną Amerykę końca XIX wieku. W kłębach kurzu wzbijanego przez końskie kopyta ujrzeliśmy obraz Dzikiego Zachodu. Spotkaliśmy sheriffa, kowboi, traperów i ich codzienne życie. Obejrzeliśmy pokazy z udziałem koni i kaskaderów połączone z niespotykanymi efektami dźwiękowymi i pirotechnicznymi. Byliśmy świadkami przeganiania bydła przez środek ulicy miasteczka, pojedynku rewolwerowców i śmiałego napadu na bank. Przekonaliśmy się, że prawdziwy kowboj mistrzowsko włada nie tylko rewolwerem, ale też batem. Czas spędzony w „Przystani Biskupińskiej” wypełniony był także pełnymi emocji zabaw i zajęć. Na boisku graliśmy w piłkę nożną, badmintona, unihokeja, mnóstwo śmiechu wywołał turniej hokeja na wodzie. Własnoręcznie wykonywaliśmy prace plastyczne na szkle z motywami Ziemi Pałuckiej oraz prace techniczne przedstawiające Diabła Weneckiego. Sami też przygotowywaliśmy smaczne ciasteczka dowolnego kształtu. Bawiliśmy się również w poszukiwaczy skarbów w formie zabawy terenowej, gdzie wszyscy okazali się świetnymi poszukiwaczami. Odwiedziliśmy też Zagrodę Pałucką, gdzie każdy przygotował, a następnie posmakował pałuckich podpłomyków, mógł także spróbować trudnej sztuki dojenia krowy. Mile wspominamy zorganizowane dyskoteki, karaoke oraz spotkanie z czarownicą, nie zabrakło też konkursów z nagrodami, na czystość pokoi i plastycznego tematycznie związanego z Muzeum Archeologicznym w Biskupinie. Ostatniego dnia pobytu na Piastowskim Szlaku popłynęliśmy promem na Wyspę Ostrów Lednicki - zwaną również Wyspą Władców, jako główny ośrodek Państwa Polan i dawna rezydencja Mieszka I. Już sześć tysięcy lat temu wyspa była zamieszkana, a w drugiej połowie X wieku stał na niej potężny gród obronny. Do dziś zachowały się m. in. działające na wyobraźnię relikty pozostałości drewniano - ziemnych wałów obronnych, umocnień brzegowych oraz pozostałości jednych z dłuższych w średniowieczu mostów umożliwiających komunikację z traktem lądowym do Poznania i Gniezna.

W środę 18 czerwca 2014 roku w godzinach popołudniowych bezpiecznie, zdrowi i bardzo zadowoleni wróciliśmy do Wierzbicy, gdzie czekali na nas stęsknieni rodzice. Z radością dziękujemy paniom: Edycie Sodel, Marcie Nowak oraz Dorocie Kamienik za opiekę podczas tej siedmiodniowej wyprawy i wyrażamy chęć do udziału w takiej formie nauki i zabawy w przyszłym roku szkolnym.

Zadowoleni uczestnicy zielonej szkoły w Biskupinie.