Projekt "Mały Mistrz"
Z przyjemnością informujemy, że nasza szkoła została zakwalifikowana do ogólnopolskiego projektu „Mały Mistrz” realizowanego w ramach programu Ministerstwa Sportu i Turystyki "Sport Wszystkich Dzieci". Operatorem Wojewódzkim programu jest Szkolny Związek Sportowy Warszawy i województwa mazowieckiego.
Główną ideą Projektu jest zachęcenie uczniów klas I-III szkół podstawowych do zdobywania nowych umiejętności ruchowych oraz podnoszenia sprawności fizycznej, kształtowania odpowiednich nawyków i postaw, w tym zwłaszcza dotyczących zdrowego stylu życia, a także podniesienie atrakcyjności zajęć, wzmocnienie roli nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej i wychowania fizycznego.
Głównymi celami stawianymi przed programem Mały Mistrz są:
poprawa stanu zdrowia sprawności fizycznej i umiejętności ruchowych uczniów klas I-III;
wsparcie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania fizycznego w zaplanowaniu i przeprowadzeniu ciekawych zajęć wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej;
promowanie nowych, atrakcyjnych form zajęć ruchowych zgodnych z nową podstawą programową;
monitorowanie stanu zdrowia, rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej uczniów klas I-III szkół podstawowych;
określenie preferencji w wyborze aktywności fizycznej uczniów;
zachęcenie uczniów do podejmowania nowych form aktywności fizycznej.
Ideą programu „Mały Mistrz” jest propagowanie aktywnej postawy zdobywania odznak sportowych potwierdzających zdobycie poszczególnych sprawności. Program obejmuje sześć zasadniczych bloków sportów z możliwością poszerzania o pokrewne dziedziny, np. gimnastyk – tancerz, czy też saneczkarz – narciarz – łyżwiarz. W każdym bloku uczeń ma szansę opanowania określonych umiejętności i wiadomości, za które nagradzany jest odpowiednią odznaką.
Poszczególne bloki (sporty) przedstawione są w układzie czasowym zgodnym z rokiem szkolnym i dostosowane między innymi do warunków atmosferycznych, co w niczym nie ogranicza inwencji nauczycieli w realizacji programu według własnej koncepcji związanej z możliwościami danej placówki oświatowej. Zaproponowane sprawności mogą być prowadzone przez nauczyciela w ciągu trzech lat nauki w klasach I – III, z tym, że z każdym rokiem zwiększają się wymagania, którym powinno sprostać dziecko. Nauczyciel może w kolejnych latach zmieniać niektóre sprawności i np. w I klasie w ramach sprawności „Piłkarz” realizować zajęcia piłki nożnej, a w następnych latach np. koszykówki czy siatkówki.
Proponowane sporty i przykładowe umiejętności do opanowania przez uczniów w ciągu trzech lat:
Rowerzysta – Turysta (wrzesień – październik):
umiejętność jazdy na rowerze;
znajomość zasad bezpiecznego poruszania się
na rowerze; znajomość (w podstawowym zakresie) przepisów
i znaków drogowych oraz zasad bezpieczeństwa na drogach;
w klasie III uproszczony test na kartę rowerową,
udział w wycieczkach turystycznych w obrębie miasta i okolicy oraz udział w programowych wycieczkach turystycznych;
wykonanie mini-kronik;
bezpieczeństwo na trasach turystycznych.
Piłkarz – Nożny/ Ręczny/ Koszykarz/ Siatkarz (październik – grudzień):
opanowanie podstawowych umiejętności gry w piłkę nożną, ręczną, koszykówkę, siatkówkę; udział w grach i zabawach przygotowujących do „gry właściwej” oraz rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole;
podstawowe wiadomości z zakresu przepisów sędziowania i organizacji zabaw i gier sportowych.
Saneczkarz – Narciarz – Łyżwiarz (styczeń – luty):
W zależności od możliwości oraz tradycji:
jazda na sankach z górki i po terenie płaskim, zabawy ze współćwiczącymi;
spacer na nartach biegowych połączony z lepieniem różnych form ze śniegu oraz mini zawody na nartach biegowych;
podstawowe umiejętności jazdy na nartach zjazdowych po wyznaczonej trasie, mini zawody z pokonywaniem przeszkód;
jazda na łyżwach – elementy „Błękitnej sztafety” i „Złotego krążka” (patrz Kalendarz Imprez SZS);
wiedza z zakresu bezpieczeństwa zajęć na śniegu i lodzie oraz zasadach hartowania organizmu.
Gimnastyk – Tancerz (luty – marzec):
nabycie podstawowych umiejętności zgodnie z założeniami podstawy programowej;
„trzymaj się prosto” – ćwiczenia korekcyjne i wiedza o prawidłowej postawie ciała;
zapoznanie się z podstawowymi przyborami i przyrządami gimnastycznymi;
opanowanie prostych form tanecznych – tańców ludowych, „turniejowych” lub młodzieżowych oraz elementów rytmiki.
Lekkoatleta (kwiecień – maj):
nabycie umiejętności związanych z biegami, skokami i rzutami spójnych z podstawą programową WF dla klas I – III,
udział w szkolnych zawodach lekkoatletycznych,
zasady bezpieczeństwa podczas zajęć i zawodów na stadionach i w terenie.
Pływak – Wodniak (czerwiec lub działania całoroczne):
podstawy nauki pływania; udział w szkolnych zawodach pływackich;
w miarę możliwości zapoznanie z kajakami, żaglówkami, z windsurfingiem;
zasady bezpieczeństwa w wodzie i na akwenach wodnych,
higiena kąpieli na pływalniach krytych i otwartych,
ekologia – racjonalne gospodarowanie wodą.
Program przewiduje, że oprócz umiejętności „bazowych” zaproponowanych przez autorów zostaną wprowadzone także nowe sporty, które zastąpią niemożliwe do zdobycia w danej szkole i klasie umiejętności lub będą dla nich alternatywą związaną z tradycjami szkoły, umiejętnościami nauczycieli lub innymi czynnikami, np.: tenisista, rolkarz, badmintonista, miłośnik hulajnogi.
W programie zatrudniony nauczyciel wf będzie prowadził wspólnie z nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej jedną godzinę zajęć tygodniowo, których podstawowym celem będzie przygotowanie dzieci do zdobywania poszczególnych sprawności, przeprowadzanie sprawdzianów i wspólna nauka obydwu nauczycieli prowadzania ciekawej lekcji wychowania fizycznego.
Nauczyciel i szkoła przystępujący do programu Mały Mistrz deklarują realizację cyklu zajęć i sprawdzianów dla dzieci, które zapoznają je z nowymi formami aktywności fizycznej. Poprzez ciągłość trwania Projektu w klasach I – III zaistnieje możliwość zbadania progresji umiejętności każdego dziecka. Bardzo ważnym elementem jest również pokazanie zintegrowania zajęć aktywności fizycznej z innymi umiejętnościami zapisanymi w obecnej podstawie programowej nauczania w klasach I – III. Nauczyciel otrzyma dużą autonomię w realizacji programu. Może np. w przypadku niemożliwości realizacji którejś ze sprawności zastąpić ją inną. Nauczyciel może także w przypadku zrealizowania sprawności, zastąpić w drugim roku inną z zaproponowanych lub własną. Zasadą jednak powinno być, że uczeń przez 3 lata zdobywa wiedzę i sprawność w danej dyscyplinie poprawiając swoje osiągnięcia.
Program tworzy możliwość udziału w nim także rodziców, którzy włączą się w cykl przygotowań dzieci do zdobywania poszczególnych umiejętności i prób zaliczeniowych, a także będą informowani przez nauczycieli na bieżąco o stanie sprawności dziecka i postępach, jakie ma ono w poszczególnych umiejętnościach podczas planowanych w ramach programu „wywiadówek z kultury fizycznej”.
Programem „Mały Mistrz” począwszy od roku 2016/2017 zostanie objęta klasa Ia, a szkoła realizująca program w danym roku szkolnym:
otrzyma sprzęt sportowy dostosowany do wieku uczestników, pomocny w realizacji lekcji wychowania fizycznego o wartości 1500,00 zł.;
nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i wychowania fizycznego opiekujący się klasą I, która rozpocznie naukę 1.09.2016 r. otrzymają możliwość, przed rozpoczęciem działania programu, uczestnictwa w konferencjach metodycznych prowadzonych przez naukowców wyższych uczelni i pomysłodawców programu;
każda klasa I przystępująca do programu otrzyma niezbędne materiały programu, w tym: podręcznik, legitymacje i wlepki poświadczające zdobycie sprawności;
w klasie I jedną godzinę wychowania fizycznego tygodniowo będą prowadzić wspólnie nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i nauczyciel wychowania fizycznego jako asystent.
Więcej informacji na temat programu pod adresem: