
Menu
© 2021 All rights Reserved. Publiczna Szkoła Podstawowa im. Stefana Żeromskiego w Wierzbicy
uwzględniający wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego
W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ
IM. STEFANA ŻEROMSKIEGO W WIERZBICY
ROK SZKOLNY 2022/2023
Arleta Łyżwa
Elżbieta Gawlik
Marta Słyk
WSDZ obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu prawidłowego przygotowania uczniów do wyboru dalszej drogi kształcenia. Zawiera on cele, treści programowe, zadania osób odpowiedzialnych za realizację, czas i miejsce realizacji, oczekiwane efekty, metody i formy pracy. Adresatami programu są uczniowie, ich rodzice, nauczyciele.
Podstawą prawną do opracowania programu są:
WSTĘP
W procesie edukacji orientacja zawodowa i doradztwo zawodowa wpisują się w program profilaktyczno – wychowawczy szkoły. Prowadzenie działań z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego odbywa się na wszystkich szczeblach kształcenia: w klasach I-VI orientacja zawodowa, w klasach VII- VIII doradztwo zawodowe.
Do funkcji doradztwa zawodowego zalicza się: kierowanie, doradzanie, sugerowanie, pomaganie w wyborze takiej ścieżki edukacyjno-zawodowej, która zagwarantuje pełny rozwój osobowy, czyli samorealizację. Dlatego też zadaniem doradztwa zawodowego jest pomoc uczniom w przygotowywaniu się do trafnego wyboru szkoły ponadpodstawowej i odpowiedniego profilu klasy. Charakter doradztwa zawodowego sprowadza się do tego, że w pełni jest respektowana i doceniana autonomia i indywidualność jednostki. W oparciu o uzyskaną wiedzę na temat posiadanych cech charakteru, zdolności, zainteresowań, predyspozycji zawodowych, stanu zdrowia przedstawia się uczniowi informacje o możliwościach dalszego kształcenia.
Działania doradcze uwzględniające WSDZ, realizowane są w ramach:
z dnia 12 lutego 2019 r.
Uczeń:
Uczeń:
Uczeń:
Uczeń:
Uczeń:
Uczeń:
Uczeń:
Uczeń:
Uczeń:
Uczeń:
Uczeń:
3.4 określa znaczenie uczenia się przez całe życie.
Uczeń:
i nauczycieli w ramach:
WSDZ zakłada, że uczniowie:
Ewaluacja z realizacji działań z zakresu doradztwa zawodowego dokonywana jest na bieżąco na podstawie rozmów z uczniami (autoanaliza, informacja zwrotna), rodzicami, wychowawcami klas, nauczycielami, pedagogiem i psychologiem szkolnym oraz dokumentacji szkolnej. Ewaluacja odnosi się do wszystkich rodzajów działań z uczniami: udzielanej informacji, rozmów z uczniami, pracy grupowej. Informacja zwrotna od uczniów i rodziców o ocenie przydatności zajęć z zakresu orientacji i doradztwa zawodowego. Dzięki ewaluacji można będzie dokonać aktualizacji działań doradczych, odkryć aktualne potrzeby i oczekiwania uczniów oraz ich rodziców, a także nauczycieli.
www.psp-wierzbica.pl i przez e-dziennik.
Efektem końcowym realizacji szkolnego programu doradztwa zawodowego jest przygotowanie ucznia do podejmowania trafnych decyzji w wyborze dalszego kształcenia oraz przygotowanie absolwenta do ukształtowania orientacji zawodowej, umożliwiającej mu aktywne funkcjonowanie na krajowym i unijnym rynku pracy.
Zapoznano Radę Pedagogiczną na posiedzeniu w dniu 15.09.2022r. oraz przyjęto do realizacji.
Załącznik nr 1
PROGRAM REALIZACJI DZIAŁAŃ ZWIĄZANYCH Z DORADZTWEM ZAWODOWYM W 2022/2023 DLA KLAS I -III
OBSZAR | TEMATYKA DZIAŁAŃ | MIEJSCE REALIZACJI | FORMY I METODY | ODBIORCY | REALIZATORZY/ SOJUSZNICY | TERMIN | UWAGI |
Poznawa-nie siebie. | Kim jestem? /-zajęcia dotyczące określania swoich zainteresowań/
|
sale lekcyjne | -rozmowa kierowana, -metody projekcyjne, -praca w małych grupach, -konkurs, -tablica dydaktyczna
|
Klasy I-III | Dyrektor szkoły, nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy, psycholog
| cały rok |
|
Poznawanie siebie. Precyzowanie własnego sukcesu. /-odkrywanie własnych talentów w działaniach domowych i szkolnych/
|
sale lekcyjne GBP w Wierzbicy | -dyskusja, -działania praktyczne, –ekspresja plastyczna, – scenki sytuacyjne |
Klasy I-III | Dyrektor szkoły, nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy, psycholog, bibliotekarz
| cały rok |
| |
Moje emocje – jak o nich rozmawiać? /do kogo się zwrócić o pomoc w opanowaniu emocji wywołanych trudną sytuacją w szkole i w domu?/
|
sale lekcyjne
| – ćwiczenia komunikacji i zachowań społecznie pożądanych, – drama
|
Klasy I-III | Dyrektor szkoły, nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy, psycholog
| cały rok |
| |
Co robię najlepiej? /-zajęcia dotyczące swoich mocnych stron w różnych obszarach/.
| sale lekcyjne | – pokazy talentów, -pogadanka, – praktyczna-projekt
| Klasy I-III | Dyrektor szkoły, nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy, psycholog
| cały rok |
| |
Świat zawodów i rynek pracy. | Przewodnik po zawodach. /-poznanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu, zawody rodziców/
|
sale lekcyjne
| -tabela, -konkurs, -tablica dydaktyczna, – spotkania z ciekawymi ludźmi, przedstawiciela-mi różnych zawodów (spotkanie z krawcową) |
Klasy I-III | wychowawcy, nauczyciele, rodzice
| cały rok
II semestr |
|
Różne role zawodowe w zabawie. /-opis specyfiki pracy wybranych zawodów z wykorzystaniem narzędzi zgodnie z ich przeznaczeniem/
|
sale lekcyjne
| -dyskusja, -rozmowa kierowana, -działania praktyczne, -scenki sytuacyjne |
Klasy I-III | wychowawcy, nauczyciele
| cały rok |
| |
Praca w życiu człowieka. /- praca w życiu człowieka, intuicyjne określanie wartości pracy w szkole i w domu, zawody rodziców/
| sale lekcyjne
| -zabawy symulacyjne pracy zawodowej w zawodach reprezentowa-nych przez rodziców, znajomych |
Klasy I-III | wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagog, bibliotekarz, pielęgniarka, rodzice
| cały rok |
| |
Czy marzenia pomagają w wyborze zawodu? /- poznanie karier zawodowych znanych osób świata nauki, biznesu, rozrywki; – określanie w ekspresji plastycznej lub słownej własnych marzeń do realizacji w dorosłym życiu/ | sale lekcyjne | – rozmowa, – drama, – działania praktyczne (plastyczne i techniczne) | Klasy I-III | wychowawcy, nauczyciele, bibliotekarz psycholog, pedagog, pielęgniarka, rodzice
| cały rok |
| |
Rynek eduka-cyjny i uczenie się przez całe życie | Nauka w szkole – czy może być przyjemna?
| sale lekcyjne | – warsztaty (np. krawieckie) – gry symulacyjne, – dyskusja | Klasy I-III Klasa III | wychowawcy, nauczyciele
| cały rok |
|
Jak być motywującym rodzicem? /-pogadanka dla rodziców, spotkania informacyjno-doradcze, konsultacje indywidualne/. | szkoła | – słowna,
| Rodzice | psycholog, wychowawcy
| II semestr |
| |
Planowa nie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji eduka-cyjno- zawodo wych | Kim chcę zostać w przyszłości? /-związek między zainteresowaniem a zawodem na wybranych przykładach/.
| sale lekcyjne | – dyskusja, – działania, praktyczne, – scenki sytuacyjne |
Klasy I-III
| Dyrektor szkoły, wychowawcy, nauczyciele pedagog
| cały rok |
|
Kącik zawodoznawczy /- informacje dotyczące orientacji zawodowej w szkole i poza nią/
| tablica dydaktyczna na korytarzu w budynku A
| -gazetka szkolna na korytarzu,
| Klasy I-III | nauczyciel – logopeda wychowawcy | cały rok |
| |
Wycieczki zawodoznawcze /- zdobywanie wiedzy na temat różnorodności zawodów na rynku pracy/ | zwiedzanie ciekawych miejsc zawodozna-wczych | – słowna – opisowa, – pokaz | Klasy I-III
| wychowawcy, nauczyciele
| zgodnie z planem wycieczek |
|
Załącznik nr 2
PROGRAM REALIZACJI DZIAŁAŃ ZWIĄZANYCH Z DORADZTWEM ZAWODOWYM W 2022/2023 DLA KLAS IV -VI
OBSZAR | TEMATYKA DZIAŁAŃ | MIEJSCE REALIZACJI | METODY I FORMY | ODBIORCY | REALIZATORZY/ SOJUSZNICY | TERMIN | UWAGI |
Poznawanie siebie. | Kim jestem? /-zajęcia dotyczące rozpoznawania własnych zainteresowań, uzdolnień oraz kompetencji/.
|
sale lekcyjne
| -zajęcia z wychowawcą, -konsultacje indywidualne i grupowe |
Klasy IV-VI | Dyrektor szkoły, nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy, psycholog | cały rok |
|
Poznawanie siebie. /- wprowadzenie pojęcia sukcesu; postawa wobec siebie determinuje postawy innych wobec mnie; -postawa na początku zadania przesądzi o sukcesie końcowym; – uczenie się odkrywania ciekawych, przyjemnych tematów z poszczególnych przedmiotów, – opowiadanie przebiegu zdarzeń zgodnie z ich chronologią;/. |
sale lekcyjne
GBP w Wierzbicy | -metody projekcyjne, -inscenizacje, -autoprezenta cja, – rozmowa kierowana |
Klasy IV-VI | Dyrektor szkoły, nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy, psycholog, bibliotekarz
| cały rok |
| |
Postawa to nie tylko tzw. „sposób bycia”. – wyraża zrozumienie odbieranej wypowiedzi przez gest i mimikę, kulturalne zachowanie; rozpoznaje – znaczenie niewerbalnych środków komunikowania się (gest, wyraz twarzy, mimika, postawa ciała). – dostrzega etyczny wymiar języka (prawdę, kłamstwo, przemilczanie informacji, brutalizację wypowiedzi) rozmowa to nadawanie komunikatów; – dostosowuje sposób wyrażania się do oficjalnej rozkazujące, pytające – słuchanie ze zrozumieniem to posługiwanie się tym samym kodem językowym rozmówców;/ |
sale lekcyjne
| -warsztaty, -systemowe porządkowanie informacji, samodzielnie gromadzonej, inscenizacji, – scenki, – sytuacyjne elementy dramy, |
Klasy IV-VI | Dyrektor szkoły, nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy, psycholog
| cały rok |
| |
Moje emocje – jak o nich rozmawiać? Do kogo się zwrócić o pomoc w opanowaniu emocji wywołanych trudną sytuacją w szkole i w domu. /- werbalizacja emocji elementem niezbędnym – odkrywanie przyjemności w pozytywnego, społecznie oczekiwanego radzenia sobie w trudnych momentach; – przekonstruowanie porażki jako wstępu do sukcesu. – określanie sytuacji wywołujących przyjemne emocje w szkole, w domu, na spotkaniach rówieśniczych; – opisywanie sytuacji przyjemnych czynnikiem wywołującym przyjemne emocje; – kreatywność jest podstawą pozytywnych emocji, a emocje negatywne są przyczynkiem do kreatywnego myślenia/.
|
sale lekcyjne
| – ekspresja plastyczna i/lub słowna, – metody projekcyjne, – drama |
Klasy IV-VI | Dyrektor szkoły, nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy, psycholog
| cały rok |
| |
Co robię najlepiej? /-zajęcia dotyczące swoich mocnych stron w różnych obszarach./ | sale lekcyjne | – pogadanka, – rozmowa, – kierowana |
Klasy IV-VI | wychowawcy, psycholog
| cały rok |
| |
Wartości pracy i etyki zawodowej /-zajęcia dotyczące wartości z uwzględnieniem wartości pracy i etyki zawodowej/ | sale lekcyjne | -autorefleksja, – pogadanka, |
Klasy IV-VI | wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagog, | cały rok |
| |
Świat zawodów i rynek pracy | Czy marzenia pomagają /- pasja-hobby jako rozwijanie talentów w realizacji marzeń; – zapoznanie z sylwetkami pasjonatów w różnych dziedzinach życia i nauki, – określenie sponsorów realizacji marzeń/ | sale lekcyjne | – rodzinne drzewo zawodowe, -mapa myślowa do postaw |
Klasy IV-VI | wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagog , rodzice
| cały rok |
|
Prezentacja zawodów. /- wyszukiwanie informacji na temat rodzajów zawodów oraz ich charakterystyka/
| sale lekcyjne | – warsztaty, -scenki sytuacyjne, – metody projekcyjne, -pogadanka | Klasy IV-VI | wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagog , bibliotekarz, pielęgniarka, rodzice | cały rok |
| |
Kącik zawodoznawczy /- informacje dotyczące orientacji zawodowej w szkole i poza nią/
| tablica dydaktyczna na korytarzu w budynku B | -gazetka szkolna na korytarzu,
| Klasy IV-VI | doradca zawodowy,
| cały rok |
| |
Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie | Nauka w szkole – czy może być przyjemna? /- sposoby porozumiewania się z rówieśnikami, rodzicami, rówieśnikami. – autoprezentacja to element decydujący o otrzymaniu dobrej oceny; – hierarchizowanie nagród za wykonanie etapów lub całości działań; – pozyskiwanie pomocy jest elementem sukcesu | sale lekcyjne | -warsztaty, -scenki sytuacyjne, – metody projekcyjne,
|
Klasy IV-VI | Dyrektor szkoły, wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagog, bibliotekarz
| cały rok |
|
Do czego przydaje się wiedza? /-zastosowanie wiedzy w praktyce, – zadawanie rzeczowych pytań/
| sale lekcyjne | – pogadanka, – warsztaty na lekcjach,
|
Klasy IV-VI | wychowawcy, nauczyciele, pedagodzy
| cały rok |
| |
Jestem aktywna i działam na rzecz Szkoły /-udział w organizowaniu uroczystości i imprez szkolnych, aktywny udział w programach itp;/ | szkoła | – scenki, – sytuacyjne elementy dramy, inscenizacji, |
Klasy IV-VI | wychowawcy, nauczyciele, bibliotekarz, psycholog, pedagodzy | cały rok |
| |
Wolontariat wstępem do zawodu /-praca w Szkolnym Kole Wolontariatu, praca w samorządzie uczniowskim/
| szkoła, zajęcia w terenie | – praca zespołowa |
Klasy IV-VI | wychowawcy, nauczyciele, psycholog, opiekun Caritas | cały rok |
| |
Jak być motywującym rodzicem? /-pogadanka dla rodziców, spotkania informacyjno-doradcze, konsultacje indywidualne/. | szkoła
| – słowna, -konsultacje indywidualne | Rodzice | wychowawcy
| II semestr |
| |
Planowa nie własnego rozwoju i podejmo-wanie decyzji edukacyjnozawodo-wych | Kim chcę zostać w przyszłości? /-związek między zainteresowaniami, hobby, posidanymi umiejętnościami, zdolnościami a zawodem/. | sale lekcyjne | – mapa myśli, – praca indywidualna, – praca w grupach. |
Klasy IV-VI | wychowawcy, nauczyciele
| cały rok |
|
Wycieczki zawodoznawcze /- zapoznanie z wybranymi zawodami i rynkiem pracy/
| zajęcia w terenie | – słowna – opisowa, – pokaz | Klasy IV-VI | nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy, psycholog | zgodnie z planem wycieczek |
|
Załącznik nr 3
PROGRAM REALIZACJI DZIAŁAŃ ZWIĄZANYCH Z DORADZTWEM ZAWODOWYM W 2022/2023 DLA KLAS VII -VIII
OBSZAR | TEMATYKA DZIAŁAŃ | MIEJSCE REALIZACJI | METODY I FORMY | ODBIORCY | REALIZATORZY/ SOJUSZNICY | TERMIN | UWAGI |
Poznawa-nie własnych zasobów | Kim jestem? /-zajęcia dotyczące rozpoznawania własnych zasobów (zainteresowania, kompetencje, predyspozycje zawodowe), konsultacje indywidualne i grupowe/ | gabinet psychologa i pedagoga, sale lekcyjne | -rozmowa kierowana, – metody projekcyjne, – praca w grupach, – tablica dydaktyczna
|
Klasy VII-VIII | Dyrektor Szkoły, doradca zawodowy, nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy, psycholog
| cały rok |
|
Ograniczenia czy możliwości /-zajęcia dotyczące predyspozycji zawodowych, -konsultacje indywidualne/ | gabinet psychologa i pedagoga, sale lekcyjne | -metody projekcyjne, – inscenizacje, – autoprezentacja, – pogadanka |
Klasy VII-VIII | doradca zawodowy, pielęgniarka, wychowawcy, psycholog | cały rok |
| |
Co robię najlepiej? /-zajęcia rozwijające uzdolnienia/ | gabinet psychologa i pedagoga, sale lekcyjne | – pogadanka, – rozmowa kierowana |
Klasy VII-VIII | wychowawcy, pedagog, psycholog, nauczyciele prowadzący zajęcia przedmiotowe | cały rok |
| |
Jakie wartości są dla mnie ważne? Wartości pracy i etyki zawodowej. /-zajęcia dotyczące wartości z uwzględnieniem wartości pracy i etyki zawodowej; wycieczki zawodoznawcze; spotkania z przedsiębiorcami firm/.
| sale lekcyjne | – gra dydaktyczna, – autorefleksja, – pogadanka, |
Klasy VII-VIII | doradca zawodowy, wychowawcy, pedagog, rodzice, przedstawiciele firm, przedsiębiorcy
| cały rok |
| |
Moje umiejętności – moje sukcesy. /-zajęcia dotyczące rozpoznawania umiejętności, cech charakteru, osobowości, mocnych i słabych stron, autorefleksja nad własnymi zainteresowaniami/ | sala lekcyjna | -dyskusja, -praca indywidualna, – praca w parach i małych grupach | Klasy VII | doradca zawodowy
| I semestr |
| |
Zdolności i uzdolnienia. /-zajęcia dotyczące rozpoznawania zdolności, uzdolnień, kompetencji, predyspozycji zawodowych/ | sala lekcyjna | – asocjogram, – praca w grupach, – plakat, – giełda pomysłów, – zdanie niedokończone | Klasy VII | doradca zawodowy
| I semestr |
| |
Moje portfolio /-zajęcia mające na celu przygotowywanie teczek „portfolio”. Konsultacje indywidualne i grupowe/ | sala lekcyjna | – giełda pomysłów, – dyskusja, – praca w grupach | Klasy VII | doradca zawodowy, informatyk, pedagog szkolny, rodzice | cały rok |
| |
Rozpoznaję swoje aspiracje. /-zajęcia mające na celu określenie aspiracji i potrzeb w zakresie własnego rozwoju i możliwych sposobów ich realizacji/
| sala lekcyjna | – autorefleksja, – dyskusja, – praca grupowa, – metoda przewodniego tekstu, -praca grupowa, – rozmowa kierowana, -dyskusja | Klasy VIII | doradca zawodowy
| I semestr |
| |
Czy i ja mogę być bohaterem? /-zajęcia mające na celu rozpoznawania swoich ograniczeń w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych/. | sala lekcyjna | -studium przypadku, – praca z tekstem, – dyskusja, – praca w grupach | Klasy VIII | doradca zawodowy
| I semestr |
| |
Świat zawodów i rynek pracy | Marzenia do spełnienia /-spotkania z przedstawicielami zawodów oraz z inspirującymi osobami/
| sale lekcyjne | -metody projekcyjne, – inscenizacje, – autoprezentacja,
|
Klasy VII-VIII | doradca zawodowy, wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog
| cały rok |
|
Wiedza o zawodach a kariera zawodowa/ /-spotkania informacyjno-doradcze, konsultacje indywidualne/ | sale lekcyjne | pogadanka,
| Klasy VII-VIII | doradca zawodowy, wychowawcy, pedagog, psycholog,
| cały rok |
| |
Kącik zawodoznawczy /- informacje dotyczące doradztwa zawodowego w szkole i poza nią/
| tablica dydaktyczna na korytarzu w budynku B | -gazetka szkolna na korytarzu,
| Klasy VII-VIII | doradca zawodowy,
| cały rok |
| |
Zawody wokół nas. /- wyszukiwanie i analizowanie informacji nt. wybranych zawodów z uwzględnieniem składowych ich opisów, w tym dróg ich zdobywania; wyszukiwanie informacji o zawodach przyszłości/
| sala lekcyjna | – rozmowa dydaktyczna, -dyskusja, – praca w grupach, – prezentacja wybranych zawodów | Klasy VII-VIII | doradca zawodowy
| I semestr |
| |
Co wiem o zawodach? /-spotkania z przedstawicielami zawodów/
| sale lekcyjne | – prezentacja wybranych zawodów, | Klasy VII-VIII | doradca zawodowy, wychowawcy, nauczyciele, bibliotekarz, pedagog, psycholog
| cały rok |
| |
Jak scharakteryzować współczesny rynek pracy? Jak może wyglądać praca w przyszłości? /- wyjaśnianie zjawisk i trendów zachodzących we współczesnym rynku pracy; /
| sala lekcyjna | – mapa mentalna, – praca w grupach, – burza mózgów, – mini wykład | Klasy VIII | doradca zawodowy
| I semestr |
| |
Moje zasoby i preferencje a oczekiwania pracodawców. /- porównanie własnych zasobów i preferencji z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców/
| sala lekcyjna | – praca w grupach, – studium przypadku, – analiza tekstu źródłowego, – autorefleksja | Klasy VIII | doradca zawodowy
| I semestr |
| |
Autoprezentacja, czyli sztuka przedstawiania siebie. /- dokonanie autoprezentacji/
| sala lekcyjna | – pogadanka, – burza pomysłów, – mapa mentalna, – drama | Klasy VIII | doradca zawodowy, wychowawcy | cały rok |
| |
Praca jako wartość w życiu człowieka. Czy roboty zabiorą nam pracę? /- uzasadnianie znaczenia pracy w życiu człowieka; jakim zawodom grozi zniknięcie z powodu automatyzacji?/
| sala lekcyjna | – asocjogram, – praca w grupach, – dyskusja kierowana, -gra dydaktyczna, – zdanie niedokończone | Klasy VII | doradca zawodowy
| I, II semestr |
| |
Wolontariat wstępem do kariery. /-dokonanie analizy znaczenia i możliwości doświadczenia pracy/ | sala lekcyjna | – kula śnieżna, – giełda pomysłów, – praca w grupach, – dyskusja, – pokaz filmu | Klasy VII | doradca zawodowy
| I semestr |
| |
Rynek eduka-cyjny i uczenie się przez całe życie | Jestem aktywna i działam na rzecz Szkoły. /-udział w organizowaniu uroczystości i imprez szkolnych, aktywny udział w programach itp;/ | sale lekcyjne | – praca zespołowa |
Klasy VII-VIII | doradca zawodowy, wychowawcy, nauczyciele, bibliotekarz, pedagog, psycholog
| cały rok |
|
Wolontariat wstępem do zawodu. /-zajęcia kompetencji społecznych i zawodowych, samorząd uczniowski/
| sale lekcyjne | – praca zespołowa |
Klasy VII-VIII | wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog
| cały rok |
| |
Jak długo się uczymy ? Uczenie się przez całe życie. /-spotkania informacyjne z przedstawicielami szkół ponadpodstawowych/.
| sale lekcyjne | – pogadanka, – prezentacja multimedialna |
Klasy VIII | doradca zawodowy, wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog
| II semestr |
| |
Jak być motywującym rodzicem? /-pogadanka dla rodziców, spotkania informacyjno-doradcze, konsultacje indywidualne/. | sale lekcyjne | – słowna, -konsultacje indywidualne | Rodzice | pedagog, psycholog, wychowawcy, doradca zawodowy
| II semestr |
| |
Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych /-przekazanie informacji oraz pomoc w rekrutacji do szkół ponadpodstawowych/
| e-dziennik, strona szkoły sala lekcyjna | -prezentacja | Rodzice i uczniowie klas VIII | pedagog doradca zawodowy | II semestr |
| |
| Szkoły zawodowe szkołami pozytywnego wyboru. / – analiza ofert szkolnictwa ponadpodstawowego i wyższego pod kątem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji/
| sala lekcyjna | – skojarzenia, – dyskusja, – debata, -praca indywidualna, – praca w grupach | Klasy VIII | doradca zawodowy
| II semestr |
|
Informacje w zasięgu ręki, czyli poznaję ofertę szkół ponadpodstawowych. / -zapoznanie z ofertami szkół ponadpodstawowych, analiza kryteriów rekrutacyjnych do wybranych szkół w kontekście rozpoznania własnych zasobów / | sala lekcyjna | – Internet, – praca w grupach, – praca z tekstem (analiza ulotek), – dyskusja | Klasy VIII | doradca zawodowy
| II semestr |
| |
Szkoła podstawowa i co dalej? Moja edukacyjna przygoda. / charakterystyka struktury systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaszkolnej w Polsce /.
| sala lekcyjna | – dyskusja, – plakat, – praca w grupach | Klasy VII | doradca zawodowy
| II semestr |
| |
| Jak długo uczymy się? Czy to czego się uczę, przyda mi się w przyszłości? /- określenie znaczenia uczenia się przez całe życie/ – zadawanie rzeczowych pytań: np. w jaki sposób wiedza i umiejętności zdobywane w szkole mogą przydać się na rynku pracy? /
| sala lekcyjna | – rozmowa kierowana, -debata, -praca w grupach/parach | Klasy VII- VIII | pedagog, wychowawcy, doradca zawodowy
| cały rok |
|
Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji eduka-cyjno-zawodowych | Doradca zawodowy – kto to taki? /- identyfikowanie osoby i instytucji wspomagających planowanie kariery i wyjaśnienie, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy/
| sala lekcyjna | – dyskusja, – rozmowa kierowana, – praca w grupach, – plakat | Klasy VII | doradca zawodowy
| I semestr |
|
Kariera zawodowa. Co w trawie piszczy? /- planowanie ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów/
| sala lekcyjna | -bank pomysłów, – mapa myśli, – eksperyment, – rozmowa -kierowana, – dyskusja, – praca w grupach, – studium przypadku | Klasy VII | doradca zawodowy
| I-II semestr |
| |
Jak wybrać szkołę? /- zapoznanie z kryteriami rekrutacyjnymi wybranych szkół ponadpodstawowych: liceum ogólnokształcącym, technikum, branżowej szkoły I stopnia/ | sala lekcyjna | – kryteria rekrutacyjne- -World Cafe, -dyskusja, -praca w grupach, -praca indywidualna, Q-sort | Klasy VIII | doradca zawodowy
| II semestr |
| |
Ośmioklasisto co dalej? /-podejmowanie decyzji o dalszej drodze edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym, oferta edukacyjna/
| sale lekcyjne | – konsultacje grupowe i indywidualne |
Klasy VII-VIII | doradca zawodowy, wychowawcy, pedagog,
| II semestr |
| |
Rekrutacja do szkół średnich. /-przekazywanie uczniom klas ósmych informacji dotyczących harmonogramu, zasad i sposobu rekrutacji do szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2022/2023; – rekrutacja online do szkół ponadpodstawowych/
| pracownia informatyczna | – konsultacje grupowe i indywidualne | Klasy VIII | doradca zawodowy, pedagog, nauczyciele informatyki | II semestr |
| |
Kim chcę zostać w przyszłości? /- określanie marzeń, celów i planów edukacyjno-zawodowych na bazie własnych zasobów/
| sala lekcyjna | – mapa myśli, – praca indywidualna, -praca w grupach. | Klasy VIII | doradca zawodowy psycholog pedagog
| I- II semestr |
| |
Czy wiesz gdzie znaleźć potrzebne ci informacje? /-gromadzenie aktualizacja i udostępnianie informacji zawodowo-edukacyjnych, informacja o rekrutacji on-line/
| biblioteka, tablica dydaktyczna – zawodozna-wcza, strony internetowe szkół | – konsultacje grupowe i indywidualne, | Klasy VII-VIII | doradca zawodowy, bibliotekarz, nauczyciele, informatyki, pedagog, wychowawcy
| cały rok |
| |
| Wycieczki zawodoznawcze /- zapoznanie z wybranymi zawodami, rynkiem pracy oraz systemem edukacji/
| zajęcia w terenie | – słowna – opisowa, – pokaz | Klasy VII-VIII | doradca zawodowy nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy, psycholog | zgodnie z planem wycieczek |
|
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Stefana Żeromskiego w Wierzbicy
ul. Żeromskiego 62
tel. 48/618-25-17
tel. 48/618-20-28
E-mail: sekretariat@psp-wierzbica.pl
Stefan Żeromski (pseud. Maurycy Zych, Józef Katerla, Stefan Iksmoleż) – polski pisarz, dramaturg i publicysta. Urodził się 14 października 1864 roku w Strawczynie niedaleko Kielc, zaś zmarł 20 listopada 1925 roku w Warszawie i tam na Cmentarzu Ewangelicko- Reformowanym złożono jego ciało. Stefan Żeromski był nazwany „sumieniem polskiej literatury” lub „sumieniem narodu”. Czytaj dalej…
© 2021 All rights Reserved. Publiczna Szkoła Podstawowa im. Stefana Żeromskiego w Wierzbicy
Nasza strona wykorzystuje pliki coockies